Jens "Jesse" Lindgren. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper
DIG Jazz!

Startsidan med
jazznyheter


Andra sidor

Aktuella evenemang
(festivaler, turnéer mm)
Klubbjazz
Mälarkalender
Jazznyheter
Skivnyheter
Diggat på DVD
Jazzporträtt
Jazzens prisvinnare
Nya jazzböcker
Klassiska skivomslag
Länkar


Svensk

jazzhistoria


Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus




Klassiska

skivomslag

Jazzomslag man

minns eller missat!.

Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.

Jens "Jesse" Lindgren. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz.

Artiklar om

musiker och grupper:

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Einarsson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Arne Domnérus

Bent Persson

Bobo Stenson

Benny Golson

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Dave Brubeck

Esbjörn Svensson

E.S.T.

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Gugge Hedrenius

Gustav Lundgren

Hans Backenroth

Harry Arnold

Helge Albin

Herbie Hancock

Håkan Broström

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Lars Erstrand
Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Lionel Hampton

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Mats Öberg

Monica Dominique

Monica Zetterlund

Nils Berg

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Henrik Wallin

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Roberta Gambarini

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg
Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

DIG Special:

Lars Färnlöf

Artiklar om trumpetaren
och kompositören
Lars Färnlöf (1942-94).

Nu är "Jesse" på

väg mot nya jazzmål

Jens ”Jesse” Lindgren fyllde 65 år 19 juli 2010 och har dragit sig tillbaka från jobbet på Svenskt Visarkiv, där han basat för Jazzavdelningen sedan 1987. Men någon pensionärstillvaro blir det inte fråga om. Sina erfarenheter som ”jazzarkivarie” får han exempelvis stor nytta av som ny styrelseordförande i Stiftelsen Jazzens Museum  i Strömsholm, Och mer spelningar  tror och hoppas han på och så kommer han att dra igång ett radioprogram på nätet tillsammans med John ”Jonte” Högman!

Men för ordningens skull kan det vara bra att inleda med hur det hela började. Och som för många andra i den här generationen var det på de stockholmska skoldanserna som Jesse fick sina  första läroår som jazzmusiker.

– Det var en fantastisk ”musikskola”, minns Jesse. Vi repeterade i skolornas musiksalar och sedan fick vi visa upp resultatet på skoldanserna i gymnastiksalarna. Men jag kunde aldrig vid den här tiden föreställa mig att spelandet skulle bli mitt liv och levebröd   

– Förutom skolbandsspelandet var vi förstås också ute och lyssnade på andra band. Själv höll jag mest till på Gazell Club i Gamla Stan, som var ett underbart ställe för oss som älskade jazzmusik med rötterna i New Orleans.    

 

Att det är musiken med sitt ursprung i New Orleans som  var Jesses främsta inspirationskälla är det ingen tvekan om.  Och det är fortfarande den han uppskattar mest.    

–Därför behöver det inte låta exakt som den gjorde  i det tidiga New Orleans. Men känslan skall finnas där liksom rytmen, energin och temperamentet.          

Jesses första egna orkester, The Eagle Band, hade också rötterna i New Orleansjazzen, framför allt var den inspirerad av musik i Bunk Johnson/George Lewistraditionen.    

 

Med i Kustbandet sedan 1964

Nästa stor musiksteg tog Jesse 1964 då han gjorde entre i Kustbandet, som dragits igång två år tidigare av bland annat Kenneth Arnström, Christer Ekhé och Bo Juhlin.    

 

Sedan mitten av 70-talet är han ledare för Kustbandet, som fortfarande är i högsta grad aktuellt. Vilket publiken vid Swedish Jazz Celebration kunde konstatera i slutet av april, då bandet på Konserthuset bjöd på ett program som till stor del byggde på Thore Ehrlings repertoar. En svensk ”guldgruva” som Jesse känner lite speciellt för efter att hanterat de cirka 1000 original- och tryckarrangemang som Thore Ehrling efterlämnade till Svenskt Visarkiv.   

 

Jesse efterträdde Gösta Hägglöf som ledare för Kustbandet och han har många lovord för dennes insatser.

–Det var tack vare Gösta vi kom ut internationellt, bland annat till Amerika. Dessutom lät han spela in en rad skivor på egna skivmärket Kenneth, vilket var oerhört viktigt för lanseringen. 

 

Kustbandet har även fortsättningsvis gjort många internationella turnéer. Så sent som våren 2008 var man tillbaka i USA och förstås New Orleans, där man bland annat fick tillfälle att gästspela i Town Hall, New York hos Garrison Keillor, vars radioprogram varje vecka har 4 miljoner lyssnare. Hösten 2009 var det Argentina och Brasilien som fick besök av Kustbandet.

 

Det närmaste större projektet för bandet är en svensk konserthusturné i höst, som kommer att ha temat ”Från Ragtime till Swing”.

–Tanken är att blanda musik med lättsmält jazzhistoria och trevliga anekdoter. Eftersom jazzen är så bortglömd i våra medier så känns det viktigt att föra vidare kunskap, men det måste göras i rimliga doser och med glimten i ögat.     

 

Sprider jazzkunnande i alla former

Att Jesse känner starkt för jazzens historia har han ju visat under sina år på Svenskt Visarkiv och även som lärare i jazzhistoria på Musikhögskolan.

–Jag är ju lärare i grunden och tycker om att undervisa. Det är också inspirerande att jobba med eleverna på Musikhögskolan eftersom de numera är så öppna och mottagliga  för de pedagogiska exempel jag tar fram med Coleman Hawkins, Django Reinhardt, Lester Young, Louis Armstrong, Art Tatum Jelly Roll Morton för att nämna några av mina gamla jazzhjältar.

-Här är nog många av dagens yngre generation, som Fredrik Lindborg, Andreas Öberg, Klas Lindquist, bra förebilder eftersom de så väl tar vara på och för jazztraditionen vidare i musiken.

 

En ny möjlighet att sprida jazzkunskap får Jesse när han nu går in som ordförande i Stiftelsen Jazzens Museum i Strömsholm, som han var med och invigde i maj 1999. Det var faktiskt Jesse som ”klippte bandet”, vilket dock inte skedde på traditionellt sätt. Nej, han klippte bort en hårtuss på kommunordföranden, som svarade för  invigningstalet. Han har förstås också spelat där många gånger, men nu blir det ett ännu närmare samarbete med museibossen Rolf Carvenius.

- Vi har inte talat så mycket om vad uppdraget innebär, men det skall bli verkligt kul. Det är en fantastisk anläggning och jag borde kunna ha en del att tillföra när det gäller museidelen  och  dess samlingar.           

 

Under samtalet släpper Jesse  en annan nyhet, som ligger inom samma område, dvs att sprida jazzkunskap. Han och John ”Jonte” Högman håller på att förbereda ett jazzprogram på nätet, som beräknas få sin provstart i september. Jazz Alive kommer programmet att heta.

Jesse  är ju välbekant efter många år som jazzpratare i radio och nu blir det en fortsättning i en ny form och ny mediekanal.

- Vi skall försöka skapa en livekänsla i programmet, där tonvikten kommer att ligga på svensk jazz. Jag räknar med att ta hand om den äldre jazzen och lämna den mera nutida delen åt ”Jonte”. www.radiojazzalive.se blir adressen.

 

Spelandet betyder ändå mest

Ja, något lugnt pensionärsliv tycks Jesse inte sträva efter. Snarare tvärtom, för även om han har en hel del nya projekt på gång så är det spelandet som är det mest väsentliga.

–Eftersom jag  får med tid för egna kontakter hoppas jag kunna ägna mer åt att boka speljobb, som är  oerhört tidskrävande. Men det gäller också att ha något intressant att erbjuda arrangörerna. Det är de, och förstås publiken, som avgör om de gillar en eller inte. Man får aldrig inbilla sig att det är en mänsklig rättighet att spela inför betalande publik.         

 

Jesse har i vilket fall många ”jazzpaket”att erbjuda. Till tradjazzfestivalen i Askersund  18-20 juni, då han traditionsenligt kommer att leda paraderna, har han tagit hit franska bandet Hot Antic Jazzband, som även kommer att spela på Musikmuséet  i Stockholm 17 juni . I Askersund får man dessutom höra Jesse´s New Orleans Band., som i sommar gör en turné med klarinettisten Örjan Kjellin, eller Orange Kellin som han numera heter efter alla sina år i New Orleans.

– Örjans The Imperial Band var i början på 60-talet stod lite modell för vårt Ragle Band. Jag började jamma med Örjan sommaren 1964, ofta på pråmen Old Time Ship, som låg på Norr Mälarstrand. Där lirade jag också med Kustbandet i början. Sdean dess har vi varit kompisar och träffats och spelat såväl i Europa som Amerika.

– Eftersom vår klarinettist Bengt Behmer föredrar att segla på sommaren passade det perfekt att i sommar få med Örjan, som är en tidig kompis från skoldans- och Gazelltiden. Vi kommer bland annat att spela på Mosebacke, Jazzens Museum och Swingdansen i Herräng, som är en helt fantastisk grej med en entusiastiskt dansande publik praktiskt taget dygnen runt.  

 

Gick på en romantisk lögn

En annan konstellation är Classic Jazz Quartet med saxofonisten Klas Lindquist, Jesse, basisten Göran Lind och gitarristen Holger Gross.     

–Men den här gruppen har faktisk växt fram genom Klas, som håller kontakt och ser till att vi får spelningar. Det är oerhört glädjande att den här yngre jazzgenerationen, med sin gedigna musikutbildning, tycks hitta kvaliteter hos oss mera självlärda musiker.  Det blir onekligen stimulerande möten och utvecklande för alla..         

– När jag började spela fanns det en uppfattning att lärde man sig spela ”på riktigt” och efter noter så skulle man inte kunna spela jazz. Jag gick på det och fick försöka ta igen det en bit in på ”karriären”. Det där var en romantisk lögn som stått mig dyrt!         

 

Idag kan förstås Jesse spela efter noter, vilket han då fick glädje av när Kustbandet nyligen bjöd på Thore Ehrliingmusik i Konserthuset. Och han spelar också med musiker över hela världen. Innan vi avslutar samtalet hinner han även tala om  att han i november åker till Japan och Australien för att träffa sina ”musikaliska kusiner”, som han haft kontakt med sedan 70-talet.         

– Skall bland annat spela med New Orleans Rascals  i Osaka, som nyligen fylld 40 år, berättar Jesse och gör en kort summering av den här första delen av sitt musikliv.      

– Det har varit ett kolossalt privilegium att hela livet få spela – och på olika sätt arbeta yrkesmässigt med- sin favoritmusik. Och dessutom finns det fortfarande publik som finner ett nöje i att höra oss spela!    

Men nu fortsätter det alltså med kapitel två av Jens ”Jesse” Lindgrens aktiva och högst händelserika jazzresa.

Text och foto:Gunnar Holmberg

(Artikeln publicerades först i Jazzpulsen nr 3/2010,

medlemstidningen för föreningen Klassisk Jazz)