Mer än 500 recensioner.

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Goran Kajfes

Nils Landgren håller igång;:

Unikt musikprojekt i Kenya,

Nisses Hörna, Thad Joneshyllning mm

Nils Landgren har nånga projekt på gång. Det största och mest unika har fått arbetsnamnet Funk for Life, med bland utgivning av cd (ACT), där en del av behållningen går till hjälporganisationen Läkare utan gränser, och en efterföljande europeisk turné med sin grupp Funk Unit..

Sedan ansvarar han för Nise Landgrens hörna på Kulturhuset i Stockholm, där aktuella tyska jazzmusiker presenteras. Och i mars gör han tillsammans med Bohuslän Big Band en turné där man hyllar Thad Jones.

Läs nedan om boken I afton Landgrens

Boken om musikfamiljen Landgrens i Degerfors

I dagarna släpps ett skivalbum som inte liknar något annat. För varje exemplar som säljs går en euro, alltså drygt tio kronor, till 1999 års mottagare av Nobels fredspris, hjälporganisationen Läkare utan gränser, och deras arbete bland fattiga barn och ungdomar i Kibera, en förort till Kenyas huvudstad Nairobi. Bakom det unika projektet, som fått arbetsnamnet Funk for Life, står Nils Landgren och hans Funk Unit. Eftersom ingen i förväg vet hur stor upplaga albumet kan komma att säljas i, har Nils tyska skivbolag ACT givit en minimigaranti på 20 000 euro.

– Det hela började egentligen hösten 2008 när vi – alltså Funk Unit - gav en välgörenhetskonsert för Läkare utan gränser, som ju gör en enorm nytta, berättar Nils. Jag kom då i samspråk med Dan Sermand, som är generalsekreterare för MSF (Médecins Sans Frontières = Läkare utan gränser) i Sverige, och framförde en idé som jag och min fru Bea hade burit på en tid. Den gick ut på att vi skulle kunna få ett antal barn och ungdomar i Kenya att, åtminstone för ett litet tag och i någon mån, glömma misär och elände med hjälp av musik.

Hoppas få hit barnen till Sverige

Sermand tände på Nils idé och mindre än ett år senare for hela Funk Unit, till Nairobi för att sondera terrängen och börja arbeta. Med sig hade de så många musikinstrument de kunde bära på, alla skänkta av privatpersoner, instrumentmakare och musikinstitutioner här i Sverige. Instrumenten delades ut bland barn i Kibera, som tillsammans med de sju medlemmarna i bandet började musicera av hjärtans lust.

Kibera är ett av Afrikas mest utsatta slumområden. På mindre än tre kvadratkilometer bor nästan en miljon människor under minst sagt primitiva förhållanden. Mat, vatten och elektricitet är bristvaror och att invånarna lider av gulsot, HIV, tuberkulos eller kolera är snarare regel än undantag.

- Så snart vi kan, förhoppningsvis i maj, ska vi åka ner igen och träffa alla de skolbarn vi kom i kontakt med i höstas. Jag vet redan nu att de har givit konserter och att de, tack vare lokalt rekryterade lärare, är mycket duktiga.  Kanske har de rent av fått en lite roligare vardag. Det är vår förhoppning i alla fall. Så småningom har jag också tänkt mig, att vi ska kunna erbjuda en del av barnen att få komma till Sverige. Kanske kan vi rent av ge en konsert tillsammans! Vi får se vad som händer, men att vi har en femårsplan som vi ska jobba efter kan jag i alla fall berätta redan nu.

Lång Funk Unit-turné och Thad Joneshyllning

Onsdagen den 7 april beger sig Nils Landgren och hans Funk Unit ut på en månadslång turné, Funk for Life Tour. Anledningen är förstås att få fart på skivförsäljningen och för att på så vis skramla ihop så mycket pengar som möjligt för Kibera-projektet. Det blir konserter varje kväll och den första lediga dagen har man inte förrän den 25 april! Tyskland, Schweiz, Frankrike och England ska besökas och två framträdanden kommer man också att ge i Sverige, närmare bestämt i Stockholms och Göteborgs konserthus.

- Man måste hålla igång, säger Nils och skrattar gott. Jag är tidsoptimist och tror att min almanacka innehåller fler dagar än alla andras. Så i mars ska jag ut och fara med Bohuslän Big Band också. Vi ska hylla minnet av kompositören, arrangören, trumpetaren och storbandsledaren Thad Jones, som gick bort sommaren 1986. Och så har jag Nisses Hörna i Kulturhuset i Stockholm att sköta. Där presenterar jag, och spelar tillsammans med, en del av mina tyska, jazzmusicerande vänner. Det har slagit väl ut, så det ska jag fortsätta med i höst.

–Och så ska vi naturligtvis, liksom tidigare, bjuda på Musik under stjärnorna i Brantevik i sommar…

( Artikeln ursprungligen publicerad i Skånska Dagbladet 20/1 2010)

Nils Landgren på skiva, bl a Funk Unit.

Se DIG-recensioner

Degerfors centrum
för 100-årig musiksläktsaga

I Afton Landgrens

Om musikens rötter, drömmar och lidelse

Lisbeth Axelsson och Rolf Jansson (Axelsson & Jansson Media AB)

128 sidor, rikt illustrerad. CD med 25 musikspår.

Nils Landgren har satt Degerfors på den svenska och även internationella jazzkartan. Men hemma i Degerfors är det fortfarande hans kornettspelande pappa Karl-Erik som är musikkungen.

Journalisterna Lisbeth Axelsson och Rolf Jansson har i reportageboken I Afton Landgrens levande och bildmässigt generöst skildrat en sällsynt musikrik 100-årig släkthistoria, som börjar med att Erik Landgren (Nils farfar) föds 1885. Han var den mest musikaliske i den barnrika familjen och spelade fiol, trummor, ess-kornett och flöjt. Han bildar tidigt en blåssextett och han kommer också att leda Degerfors Musikkår.

Pappa Erik tog Karl-Eriks trumpet

Men jazzen var inte Erik Landgrens musik så när den 17-årige trumpetspelande sonen Karl-Erik efter mångårigt smyglyssnade på jazziga 78-varvare slutligen bestämmer sig för att avslöja sitt kommande musikval hotar pappan med att ta av honom instrumentet -vilket han också gör.

Men Karl-Erik lyckas förstås skaffa sig en ny trumpet vilket Degerfors och Värmland kunnat glädja sig åt i över 70 år. För med sina dans- och jazzband och  många andra engagemang har han satt stark prägel på musiklivet. –Karl-Erik spelade så häftigt att hattarna nästan flög av, berättar exempelvis ett av hans kvinnliga ”fans” från 40-talet.

Dessutom har Karl-Erik  påtagligt bidragit till att den Landgrenska musikeran får en fortsättning genom de två sönerna Håkan och Nils. Ja, Karl-Erik själv ansåg att äldste och då trumpetspelande sonen Per var den största musikbegåvningen, men han lade tidigt instrumentet på hyllan för andra yrkesval. Däremot är ju Håkan och Nils i högsta grad musikaktiva. Håkan som slagverkare bland annat Benny Anderssons och Björn Ulvaeus olika musikalproduktioner, nu senast Mamma Mia.  Och så då den internationellt etablerade trombonisten, sångaren och orkersterledaren  Nils Landgren, vars instrumentval hans mamma Margareta säkert också påverkat. Hon blev, tack vare sin bror Tjelvar, nämligen tidigt jazzfrälst  genom att lyssna på hans skivor med  bland andra Jimmie Lunceford, Tommy Dorsey och Louis Armstrong  Men hennes store idol var  trombonisten Georg Vernon,  som då spelade i Thore Ehrlings orkester.

Det vore förkräckligt att stå still!

I boken får vi möta Nils Landgren i en vårkonsert  2007 med Bofors Musikår. Det är en pojkdröm som förverkligas för Nils eftersom då ansåg det ouppnåligt att få paradera i uniform och få spela med de allra bästa musikerna. Vi får även följa Nils och hans kompisar i Funk Unit under inspelningen av senaste skivan Licence to Funk, som släpptes i höstas och redan tilldelats guldskiva i Tyskland. Boken reporatageduo har även varit på plats i Universitetsaulan i Uppsala, där han och gitarristen Johan Norberg, spelar med Orphei Drängar, och på Skeppsholmen , där han ingår i Nordtyska radions storband. Parallellt ger Nils sina personliga synpunkter och kommentarer på sitt händelserika musikliv. Men han ser förtås också framåt. –Det vore förskräckligt att stå still där jag är. Jag vill förbättra allting! Men det är svårt och kräver nya impulser.

Den Landgrenska musiktradtionen får också en fortsättning. Håkans son Joakim är även han slagverkare, bland annat i det egna popjazziga bandet Hoppsan Kerstin! Och så delas det årligen ut ett Landgrenstipendium i Degerfors där den senaste mottagaren är 17-årige klarinettisten Tommy Silversten, som redan spelat med svenska landslaget i blåsmusik och som drömmer om att få göra lumpen som musiker.

– Det känns fint att få stipendiet, säger han. Landgrens är symbolen för musiklivet i Degerfors.

Första skivsolot med Nisse, 13 år

Hur släkten låter i olika musikmiljöer kan bokläsarna själva konstatera tack vare den cd som bifogas, 25 spår har Karl-Erik Landgren plockat ut  och det blir därmed en synnerligen blandad mix med Landgrens olika dansorkestrar och kapell, Degerfors Musikkår, Verkmässingen och mycket annat. Inledningen består förstås av Landgrens dansorkesters ständiga signaturmelodi The best things in life are free. Ett speciellt fynd är Nisse första solo som 13-åring med Pearl Street Big Band från Karlskoga. Det hela avslutas med Nils Landgrens och Johan Norbergs duokonsert med Orphei Drängar 5 juni 2007.

Gunnar Holmberg

Nisse, drygt ett år,

med sin trumpetande

pappa Karl-Erik.
En av många bilder ur
boken i Afton Landgrens

Nedan: Tidigare intervju med Nils Landgren

Nils Landgren:
Flyttar hem till nya jazzuppdrag

Efter några år i Tyskland har Nils Landgren flyttat hem igen, bland annat för att jobba som konstnärlig ledare för Bohuslän Big Band. Men dessutom har han en rad andra musikuppdrag, däribland egna gruppen Funk Unit som är aktuell med nya cdn Licence to Funk.

Flitige Nils Landgren har flyttat hem igen – men knappast för att ta det lugnt. Vår svenske världstrombonist Nils Landgren har under senare år varit en alltför sällan sedd och hörd artist på hemmaplan. En av anledningarna till det har varit att Nisse numera har hela världen som sin arbetsplats. En annan är att han har haft sin fasta punkt i tillvaron i Hamburg, anställd i Norddeutscher Rundfunks stjärnspäckade storband.

Uppdrag kvar i Tyskland

Fast i våras flyttade Landgren hem igen, till Skillinge, vilket borde innebära att vi får se honom på våra breddgrader lite oftare framöver. Eller?

– Vi får väl se, säger Nisse och skrattar. Jag har faktiskt fortfarande en hel del att göra i Hamburg. Min anställning vid Norddeutscher Rundfunk, alltså nordtyska radion, har i och för sig upphört. Men jag är kvar som konstnärlig ledare för orkestern, vilket innebär att jag inte längre behöver ha någon fast bostad i Tyskland utan kan pendla fram och tillbaka. Dessutom har jag en professur vid Musikhögskolan i Hamburg. Så jag har en del undervisning att sköta.

– Sedan i höst är jag också konstnärlig ledare för Bohuslän Big Band, så hemma i Skillinge kanske man inte kommer att hitta mig riktigt varje dag.

Funk Unit med ny sättning

Dessutom leder förstås Nisse fortfarande sitt eget band, Funk Unit, som numera har en något annorlunda besättning än tidigare. Förutom Landgren själv består sextetten av saxofonisten Magnus Lindgren, pianisten och sångerskan Ida Sand, gitarristen Ray Parker Jr, som tidigare ingick i det gäng som omgav Stevie Wonder, och trumslagaren Wolfgang Haffner. Den ende som finns kvar sedan förra Funk Unit-upplagan är basisten Magnum Coltrane Price.

- Vi har precis gjort en platta med nya Funk Unit, berättar Nisse. Och får jag säga det själv, så är jag faktiskt mycket nöjd med resultatet. Den heter ”Licence to kill” och kommer ut i Sverige den 28 augusti är det meningen. Nästan allt material är hemsnickrat och själv har jag skrivit två låtar.

I höst ska Funk Unit ut på en omfattande turné runt om i Europa. Man ska även göra ett nedslag i Kina.
– Fast i Sverige kommer vi tyvärr bara att ge några få konserter den här gången. Dels på Katalin i Uppsala och dels på Fasching i Stockholm.

Medlem i The Crusades

Förutom uppdragen i Tyskland, slitet med Bohuslän Big Band och sitt eget Funk Unit är Nisse Landgren numera också medlem i en av världens mest legendariska grupper inom jazz-funk-skrået, The Crusaders, som leds av keyboardisten Joe Sample och är baserat på den amerikanska västkusten. Med sedan starten för några decennier sedan är, förutom Sample, saxofonisten och basisten Wilton Felder. En annan medlem är trummisen Steve Gadd, en av världens mest eftertraktade studiomusiker och fast medlem även i den grupp som brukar backa upp Paul Simon.

I sommar har Nisse Landgren, för omväxlings skull, befunnit sig en hel del på hemmaplan och har, tillsammans Lisa Linn, Bo Sylvén och sin hustru, skådespelerskan Beatrice Järås, ansvarat för utbudet på Jazz under stjärnorna i Brantevik, på cykelavstånd från Skillinge. Vad händer? Kommer du att jobba vidare även nästa år med Jazz under stjärnorna?
-– Det vet jag inte ännu. Vi ska sätta oss ned alla fyra om ett tag

och göra en utvärdering av det som har hänt i år. Sedan får vi se hur det blir. Det har varit både kul och lärorikt att jobba med Branteviksjazzen i sommar, trots vädret. Men som sagt: vi får se.

Nisse påpekar att han älskar att jobba i allmänhet och att spela i synnerhet, och det finns sannerligen ingen anledning att tvivla på hans uppriktighet. Almanackan är fulltecknad för lång tid framöver, och han kommer att fortsätta fara som en skottspole mellan världsdelarna. Precis som tidigare alltså. Orust, Vara, Liseberg, Karlstad, Sardinien och Kina står det på några av de sidor man kan se en skymt av, innan han slår igen kalendern och stoppar ner den i fickan igen.

– Men i slutet av den här månaden ska jag faktiskt vara ledig en hel vecka! Åtminstone nästan.

(Jan Olsson är musikkrönikör i Skånska Dagbladet)