JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Per-Åke Holmlander. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper.

 Per-Åke Holmlander:

En mästare på tuba

-och kontrabasventiltrombon!

Tuban är inte det mest självklara instrument i jazzsammanhang. Men en mästare är Per-Åke Holmlander, som bl a ingår i Fredrik Ljungkvists Yun Kan-kombintioner, Mats Gustafssons Swedish Azz och flera av världens ledande internationella improvisationsgrupper. Dessutom är han en av få som spelar cimbasso, som är en kontrabasventiltrombon!

Den mångsidige musikanten är även flitigt verksam i olika teaterprojekt.
 

– Det är i viss mån skönt, men nog mest ett problem, att ha så få förebilder på sitt instrument.   

Den som säger det är Per-Åke Holmlander, som spelar tuba och som idag är en av de ledande på instrumentet inom jazzen och den fria improvisationsmusiken. Inom de musikområdena är han dock betydligt mer känd internationellt är här hemma, bland annat är han medlem i tyske saxofonisten Peter Brötzmann Chicago Tentet, brittiske basisten Barry Guy New Orchestra och amerikanske saxofonisten Ken Vandermark Territory Band. Samtliga band ligger i den absoluta frontlinjen när det gäller nutida improviserad musik.

– När det gäller jazz- och improvisationsmusik så har jag betydligt fler speltillfällen internationellt, erkänner Per-Åke, som dock här hemma är mycket engagerad i många andra scensammanhang.
   
Började spela trummor

Men varför blev det då tuba? Det finns ju så många andra till synes hanterbarare instrument.

– När jag växte upp i Skellefteå började jag tidigt spela trummor och var också medlem i en del jazzband, bland annat hade pianisten Arne Forsén en grupp. Men sedan när jag började på musiklinjen i Härnösand var det tuba som gällde. Likaså på Musikhögskolan i Stockholm där jag under fyra gick den klassiska tubautbildningen. Det här med trummor har jag fortsatt att hålla igång lite grann, men det har mest blivit i olika teateruppsättningar. 
    
Ja, parallellt med att Per-Åke Holmlander är vår mest efterfrågade tubaist så är han alltså även  flitigt verksam inom teatern,  som musiker, kompositör. regissör och även som skådespelare.  

– Det sistnämnda bör man sätta inom citationstecken, påpekar Per-Åke. Det har i huvudsak varit fråga om att agera på scen tillsammans med instrumentet. Ett exempel var förra årets uppsättning av Krasseblixtar på Uppsala Stadsteater, som handlade om Carl von Linné och där jag faktiskt spelade Linné med tidsenlig peruk och allt. Men mina repliker var överflyttade till tuban!  

– Ett annat större teaterprojekt har varit La Strada, som uppfördes av Stockholms Stads- och Parkteater och besöktes av omkring 40 000 personer. Ett poetiskt triangeldrama i cirkusmiljö var undertiteln och jag var delansvarig för musiken och spelade gatumusikant.      

– För tillfället jobbar jag med ett ”konsertspektakel” med titeln Kagels Variété, som har premiär på Malmöoperan i vår. Det bygger på musik av den argentinskfödde tonsättaren Mauricio Kagel och jag skall svara för instudering och regi, vilket blir oerhört spännande.  
 
Frislag med Jon Vanderlander trio

Men tillbaka till jazzen och improvisationsmusiken, där ändå Per-Åke känner sig mest hemtam. Publiken på ett antal av landets jazzscener hade tillfälle att höra honom under en Frislagsturné med Jon Vanderlander Trio. En för just det här tillfället sammansatt trio där då det gemensamma trionamnet står för trumslagaren Jon Fält, saxofonisten Ken Vandermark och tubaisten Per-Åke Holmlander. Hur kom idén upp till den konstellationen?

– Ja, det var faktiskt jag som tog initiativet till den, konstaterar Per-Åke. Oftast får jag använda tuban som klanginslag i ensembler och här skulle jag då få möjlighet att hantera den mera som basinstrument. Dessutom har jag länge önskat att få lyfta fram en del av de fina kompositioner som skrevs av musiker i slutet av 60- och början 70-talet. Bland annat saxofonisten Sam Rivers, som hade en trio med just den här sättningen.      

– Det blev lyckade spelningar, som vi också har dokumenterat. Får väl se om det blir möjlighet att ge ut en skiva.       

 

En mera fast grupp där Per-Åke är medlem är Fredrik Ljungkvist Yun Kan 5 , som valdes att spela in Jazz i Sverigeskivan 2004. Övriga medlemmar i kvintetten är pianisten Klas Nevrin, basisten Mattias Welin och trumslagaren Jon Fält. I februari släpps gruppens andra cd, som har titeln Badaling (Caprice). Dessutom ingår han i de störe Yun Kangrupperna Yun Kan 9 och Yun kan 10.

– I vissa sammanhang kan man sakna förebilder på instrumentet. Som just i den här kvintettformen, där tuban jazzhistoriskt är en helt främmande fågel. Så det finns ingen självklar roll att stiga in i. Man får själv, och tillsammans med spelkompisarna, lösa hur man skall förhålla sig och agera. Det är förstås samtidigt oerhört stimulerande.    

–Eftersom instrumentet är så pass ovanligt i jazz –och improvisationsmusik är det också rätt få som vet hur tuban fungerar och vad jag kan klara av att spela, vilket ofta är mer än vad man tror. Så då får jag rycka in och påverka.          

 

Willem Breuker en musikkick

Även om det inte finns så många tubaister inom jazzen så antar jag att det finns en hel del musik som du inspirerats av under åren?

– Ja, självklart. Jazzen fanns med mig från början. Och det finns också tubaspelare som jag lyssnat en hel del på, som exempelvis Bob Stewart och Howard Johnson. Men en av de verkliga musikkickarna fick jag i mitten på 70-talet när jag såg och hörde holländska Willem Breuker Kollektief på Umeå Jazzfestival. De lyckades på ett sällsynt sätt kombinera det här med humor, scenshow och spännande, engagerad musik. Sedan besökte jag i många år festivalen i Moers där Art Ensemble of Chicago, Henry Threadgill. Julius Hemphill. Ellery Eskelin med flera bidrog till att höja musikintresset.

 

Du ingår idag i tre av  improvisationsvärldens ledande grupper. Är det stora skillnader på hur  Peter Brötzmann, Barry Guy och Ken Vandermark leder banden och den musik som spelas?

– Framför allt är det fråga om helt olika musik. Med Peter Brötzmann spelar vi numera numera  helt fritt. Peter brukar själv inleda och så gäller det för oss andra att hänga på. Det är verkligen musik som kräver stora öron, men det har fungerat verkligt bra.    

– Barry Guy är såväl fri improvisatör som klassiskt utbildad kompositör inom kammarmusiken och hans musik är detaljerat skriven och arrangerad, men rymmer förstås också många partier som är helt öppna för improvisation.    

– Ken Vandermarks musik kan väl sägas ligga någonstans mitt emellan, framför allt är den mer jazz-och beatbaserad. 
 
Cimbasson väcker uppmärksamhet

Andra svenskar i de här internationella improvisationsgrupperna är trumslagaren Raymond Strid (Barry Guy) och saxofonisterna Fredrik Ljungkvist (Ken Vandermark) och Mats Gustafsson (Peter Brötzmann, Barry Guy). Per-Åke spelar förstås också med Mats Gustafsson i många andra svenska sammanhang, som i dennes NU-ensemblen och Swedish Azz..

 
Det är också Mats Gustafsson som övertalat Per-Åke att ställa upp och ge en solokonsert vid Perspectives 2007 i Västerås 9-10 mars. Kommer du till den här festivalen för nutida improviserad musik också att ha med dig det ovanliga instrument du gav prov i Jon Vanderlander Trio? Cimbasson alltså, eller kontrabasventiltrombon som det också kallas i musikordböcker.

– Jag har inte lagt upp det programmet än, så jag vet inte om det passar in i sammanhanget. Det är i och för sig ett intressant instrument med en egen klang, som jag bland annat använde i Tolvskillingsoperan förra året. När det gäller jazz och improviserad musik har jag aldrig hört det användas av någon annan. Men det väcker onekligen uppmärksamhet, det har till och med ringt folk hem och undrat vad det är för slags instrument.

  

Gunnar Holmberg

( Artikeln publicerad i DIG nr 1/2007) 

   


Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund



Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Diggat på skiva!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Keith Jarrett

Lars Gullin

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Daniel Karlsson

Jacob Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Jan Lundgren

Lina Nyberg
Bernt Rosengren
Bobo Stenson






Per-Åke Holmlander

Mats Gustafsson

Diggat.Mats Gustafsson

Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Fredrik Norén, tp.SJO

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek





Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.







Kort om tuban i jazzen

I jazzsammanhang var inledningsvis tuban ett komplement till ståbasen. Där då framför allt tuban kom till användning i uteparader, då ju inte ståbasen var så lätt at trava runt med. Under de första årtiondena var det också mest basister som hade tuban som alternativt instrument.

 

En liten renässans för instrumentet skapade trumpetaren Miles Davis i slutet på 40-talet med sitt så kallade tubaband, som även rymde ett franskt horn. När Miles tillsammans med arrangören och kompositören Gil Evans spelade in de klassiska storbandsalbumen Miles Ahead, Porgy and Bess och Sketches of Spain bidrog förstås också tuban till klangbilden. Inom den nutida jazzen och improvisationsmusiken har tuban bland annat använts som klangtillskott i Carla Bley Band och Lester Bowie Brass Fantasy. Två som även utvecklat den som soloinstrument är Bob Stewart och Howard Johnson. De två har även samarbetat i tubagruppen Johnson´s Substructure.


Gunnar Holmberg

( Artikeln publicerad i DIG nr 1/2007) 



Howard Johnson
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR