JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Rolf Carvenius. DIG Jazz om svenska musiker och grupper

Rolf Carvenius och basisten Stefan Ramnell, Tuxedo Jazzband. Foto: Gunnar Holmberg/Dig Jazz

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Skivnyheter

Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Diggat på skiva!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Jacob Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket





The Lords

EP från 1960

Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

Nils Berg

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek


Svenska jazzmusiker

som avlidit

Alice Babs

Anders Lindskog

Arne Domnérus

Bengt Hallberg

Börje Fredriksson

Esbjörn Svensson

E.S.T.

Gugge Hedrenius

Gunnar Hoffsten

Gunnar Siljabloo Nilsson

Gösta Hägglöf

Gösta Rundqvist

Harry Arnold

Jörgen Zetterquist

Lars Erstrand

Lars Färnlöf

Lars Gullin

Lars Sjösten

Monica Zetterlund

Per Henrik Wallin

Putte Wickman

Rune Carlsson

Staffan Abeléen

Sune Spångberg

Åke Hassegård

Åke Johansson

Rolf Carvenius, Jazzens Museum:

50 år i branschen för

jazzens mångkampare

Klarinettisten Rolf Carvenius är en jazzens ”mångkampare” som prövat på det mesta under sina 50 år i branschen. Förra året hade han ett mycket lyckosamt 10-årsjubileum med sitt unika Jazzens Museum i Strömsholm. I våras kom Rolf och hans Tuxedo Jazzband med en ny cd och det är faktiskt exakt 50 år sedan hans allra första skivinspelning. Då hette hans band The Lords.

Hur kom det sig att du fastnade just för jazzen och inte någon annan musik?

Alla kan säkert inte komma med något precist svar på den frågan, men det kan  klarinettisten Rolf Carvenius, som 1999 starade Jazzens Museum i Strömsholm.

-Jag vet exakt hur det gick till.  Vi bodde i Stockholm och jag råkade hamna på en konsert på Karlaplanstudion och banden som spelade var bland annat Hep Cats och Storyville Creepers. Jag blev helt fascinerad av musiken.   

– Vid samma tid, jag var väl 9-10 år, kom min storebror hem med en trumpet, som jag förstås också försökte spela på. Det gick inte alls, men jag hade fått smak för såväl jazzmusik som att kunna spela själv. Så när en kompis lite senare erbjöd mig att köpa hans klarinett, som förresten var blåmålad, slog jag till. 40 kronor kostade den.          

 

Rolf har sedan dess bytt upp sig när det gäller kvalitet på sitt instrument. En månad varje vår och höst arrangerar han soppluncher på Jazzens Museum, då han samtidigt bjuder på många historier och ännu mer ”happy jazz” med sitt Tuxedo Jazz Band. Och vid vårens första soppkonsert kunde han berätta för den fulltaliga publiken att han numera spelar på en av Arne Domnérus gamla klarinetter, som han köpt och låtit renovera.

- Ett fantastiskt fint instrument, konstaterar ”Carvan”, som också fick tillfälle att spela tillsammans med ”Dompan” på hemmascenen.      

 

Nalenprofil då –och även nu

Rolf är självlärd och skulle så här i efterhand gärna önska att han kunde be de dåvarande grannarna om ursäkt.

– Det måste ha varit en plåga att tvingas höra på mina klarinettövningar. Jag hade tagit reda på hur länge man  kunde ”föra oljud” på kvällarna och jag höll ut så länge jag vågade.

 

Men Rolf påpekar gärna att en stor del av äran för att det ändå blev något alls av hans klarinettspelande var att han tidigt träffade och blev nära kompis med trumpetaren Eddie Bruhner. Tillsammans med Eddie bildade han också i slutet av 50-talet East End Jazz Men. Vilket mynnande ut i att Rolf själv drog igång bandet The Lords, som 1960 skivdebuterade på en EP med fyra låtar.The Lords blev ett av de populäraste skoljazzbanden och turnerade såväl i Tyskland som Spanien och Maroco.  

 

Då hade man redan spelat på Nalens Lilla scen, där publiken dansade till dixieland, som alternativ till Arne Domnérus, Carl-Henrik Norin och de andra klassiska Nalenbanden som huserade på Stora scenen.

Rolf kan berätta många trevliga minnen från Nalentiden, där han också spelade fyra år med kvartett i Cabaret Harlem  

– En gång engagerades bandet att kompa trombonisten Jay C Higginbotham. Det blev förstås en upplevelse. Han lär ha sagt efteråt att den där klarinettisten var riktigt bra!  Jag vill gärna tro på det.

 

Rolfs Nalenkarriär pågår faktiskt fortfarande. Sedan flera år är han konferencier i Cabaret Harlem under Nalens danskvällar, då han förstås också spelar tillsammans med husbandet.

Stand-up-klarinettist i 200 butiker

För att på ett begränsat utrymme hinna fram till Rolfs unika projekt Jazzens Museum i Strömsholm får det bli en rekordsnabb minnesresa genom åren. Utsedd av Folkparkerna, tillsammans med bl.a. Mats Paulson, till årets talang 1966 och därpå följande turné. Cabaret Nalen med Ola & The Janglers, Burken & Burksmen, The Shanes och folkparksturné med Agnetha Fältskog. Ja, han var även artistchef på restaurangkoncernen Ambassadeur och under en tid på 80-talet teaterdirektör på Regina och Intima Teatern i Stockholm. 

 

Inte lika glamoröst låter det att resa runt till 200 av landets livsmedelsbutiker, som ensam ”stand-up-klarinettist” med förinspelat komp. Men det var vad Rolf föreslog marknadschefen på Ekströms i Örebro och han lovade dessutom att företaget avsevärt skulle öka försäljningen av nypon– och blåbärssoppa.

 

Till Rolfs förvåning och glädje köpte man idén och han begav sig med sin bil och klarinett ut på långresa Sverige runt.      

– Det var under mina butiksspelningar jag började få tankar på det här med ett jazzmuseum. Jag fick klart för mig att folk som aldrig lyssnat på jazzmusik stannade till och uppenbart uppskattade det dom fick höra. Eftersom jag kom i kontakt med mycket folk kunde jag tyvärr också konstatera att jazzkunskapen var noll. De flesta kände inte ens till jazzens största namn.      


10-årsjubileum med publikrekord

Idén om ett Jazzens Museum levde kvar även efter rundresan och när han fick möjlighet att köpa  ett nedlagt behandlingshem i Strömsholm slog han till. Men först att efter många invecklade turer ha fått garanterat ekonomiskt startstöd från bl a EU och arbetskraftsstöd från Arbetsförmedlingen i Hallstahammars kommun.

 

1999 var det hela invigningsklart. Och förra sommaren  var det alltså dags för 10-årsjubileum, vilket Rolf tar som bevis på att alla som inte trodde på idén haft fel. Varje sommar har mellan 40-50 konserter arrangerats och publiksnittet förra året låg kring 240 personer –nytt rekord. Jubiléet firades också med utgivningen av dubbel-cdn ”Live at Jazzens Museum” med 26 olika konstellationer inspelade på plats.

 

Själva museet, med en utställningsyta på 500 kvadratmeter, utvecklas också hela tiden. Samlingarna omfattar idag upp mot 10 000 artiklar och det kommer hela tiden in nya donationer och deponeringar. Problemet är att långt ifrån allt får plats och kan visas upp.

– Vi har en övervåning på drygt 300 kvadratmeter som skulle bli idealisk. Bland annat kunde vi där bjuda på lite större konserter även under vinterhalvåret, säger”Carvan” Men det skulle kosta upp mot en miljon att få lokalen användbar och de pengarna finns tyvärr inte.


Live at

Jazzens Museum

Dubbel-cd med

26 olika grupper.

George Lewis 110 år–och New Orleansvecka

Men nu är det dags för en ny säsong. Då är museet öppet hela sommaren och på utomhusscenen kommer att bjudas upp mot 50-talet konserter. Varje kväll serveras mat och dryck i Royal Garden Café & Restaurant. Startband 30 juni är Good Morning Blues, som följs det första vackoslutet av Stockholm Swing All Stars, Sveriges Jazzband, Sofia Källgren & Peter Asplund med Claes Crona Trio samt Robert Wells som på söndagen (4/7)) hyllar Charlie Norman. Sedan rullar det på fram till 29 augusti, då Rolf och hans Tuxedo Jazzband svarar för den traditionsenliga säsongsavslutningen.

I våras släppte förresten Tuxedo sin femte cd, vilket alltså är exakt 50 år sedan Rolf gjorde sin första skivinspelning med The Lords!  


Det har blibit något av tradition att fira någon jazzstorhet som skulle fyllt 100 år. Och en som hyllades alldeles speciellt var Louis Armstrong. 13 juli är det dags för en som skulle ha fyllt 110-år, nämligen klarinettisten George Lewis, som då kommer att hyllas av Brian Carrick Band och gästsolister..


– Vi har aldrig konserter på tisdagar men Björn Bärnheim (Armstrongstipendiat 2008), som är en verklig resurs när det gäller faktainsamling och specialutställningar, var bestämd på att hyllningen borde ske exakt på födelsedagen. Och då fick det bli så– 21-25 juli har vi sedan New Orleansvecka med Göta River Jazzband, Barfota Jazzmen, Orange Kellin & Jesse New Orleans Band, Theresa Andersson och New Orleans Heat.  


För fjärde året kommer det att delas ut ett Anita O´Day-stipendium, ett pris som instiftats av paret Mona och Anders H Pers. Tidigare vinnare är Carin Lundin, Meta Roos och Gunhild Carling. I år går det till LaGaylia Frazer som får ta emot får utmärkelsen och 1500 dollar, dvs 10 000 kronor 4 augusti då hon framträder på Jazzens Museum med sin sjungande pappa Hal och Jan Lundgrens Trio. Hela sommarprogrammet finns på på hemsidan www.jazzmuseum.se .


Text och foto: Gunnar Holmberg

(Artikeln publicerad i nr2/2010 av JazzPulsen, medlemstidning för

föreningen Klassisk Jazz)



Tuxedo Jazzband

Aktuell cd med

Rolf Carvenius and

his Singing Clarinet




Tuxedo Jazzband
Jazzens Museum

Jazzens Museum, Strömsholm:

Här hyllas jazzens legendarer


Rolf Carvenius berättar om Jazzens Museum för en intresserad besöksgrupp.

Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz


Jazzens Museum

Strömsholm

Jazzens Museum i Strömsholm är Europas första och mest omfattande jazzmuseum. Museet öppnades 28 maj 1999.

Jazzens Museum har från starten haft en fast utställning som förstärkts med olika temautställningar. Den största enskilda utställningssatsningen gjordes 2001 då Louis Armstrong 100-årshyllades. Bland annat lyckades man från Louis Armstrong House and Archives låna en av de fyra Satchmo-trumpeter som finns bevarade. New Orleansklarinettisten George Lewis och musikern, kompositören, jazzforskaren William Bill Russell är andra 100-årigar som förärats enskilda temautställningar.

Jazzens Museum har en utställningsyta på cirka 500 kvadratmeter fördelat på 12 rum och entrén med Charlie´s Boogie Bar med drygt 50 sittplatser.

Händer alltid nå´t nytt

Inför Alice Babs 80-årsdag 24 januari 2004 arrangerades utställningen Swing it Alice! som hon själv invigde och också signerade med sin namnteckning. Det speciella Alice-rummet, med affischer, bilder, scenkläder mm, har sedan blivit kvar som en fast del av utställningen.

För Alice Babs mångårige spelpartner Charlie Norman blev Jazzens Museum ett kärt ställe som han varje år återkom till. Här gjorde han också en av sina allra sista konserter 1 juli 2005.

Nu finns i museet samlat  affischer, bilder, skivor mm som påminner om en av våra största musikanter och underhållare. Ja, där finns förstås också hans allra första piano!

Arne Domnérus och Putte Wickman är två andra svenska jazzstorheter som tyvärr gått bort senaste åren. Såväl ”Dompan” som Putte var populära gäster på Jazzens Museum och båda hyllas med egna montrar. Men man kan också i den omfattande samlingen hitta många andra saker som får oss att minnas musiker som betytt mycket för svensk jazz. Ove Linds klarinett, Lars Erstrands vibrafonklubbor, Gunnar ”Siljabloo” Nilssons scenkostym och Simon Brehms cykel (!) är några exempel.  Och hela tiden kommer det in nya inslag i samlingarna.

Samlingarna på nätet

Vill man få en bild  över allt man kan hitta på Jazzens Museum kan man gå in på hemsidan www.jazzmuseum.se som visar upp en hel del av vad som finns i samlingarna. Idag är totalt över 12000 artiklar registrerade, däribland 1500  i den särskilda databasen över Charlie Normansamlingen.

Arne Domnérus, hans
altsax och klarinett på Jazzens Museum



Alice Babs signerar

det egna rummet på
Jazzens Museum



Charlie Norman
finns representerad

med 1500 olika artiklar.



Slut för idag, tack för idag. Publiken på väg hem efter en konsert på Jazzens Museum i Strömsholm.

Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR