JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Carin Lundin. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper

Midnattssång för Carin Lundin

Carin Lundin med Jan Lundgren, piano, Mattias Welin, bas och Daniel Fredriksson, trummor.


Med en midnattskonsert satte sångerskan Carin Lundin punkt för Festijazz i Västerås. Programmet då, liksom vid vårens turnéer byggde hon till stor de på innehållet från sin senaste och mycket hyllade cd.

(Artikeln publicerad i DIG nr 1/2006)


 Carin Lundin har hunnit med en hel del under sin drygt 15 åriga jazzkarriär. Något av en startpunkt sätter hon själv till 1989, då hon framträdde på Bolaget i Stockholm med basisten Sture Nordin. Fram till dess hade det varit olika musikstudier, bland annat Balettakademiens Musikallinje i Göteborg och Birkagårdens Folkhögskola, som sedan fick sin fortsättning i studierna på Musikhögskolan i Stockholm 1989-93. Som artistutbildning kan man kanske också se åren 1991-94 då hon jobbade som sjungande och showande servitris på Wallmans Salonger!

 

Kul att skriva musik

Sedan dess har det mest varit fråga om jazzframträdanden för Carin, även om hon under en sommar också körade bakom Lasse Berghagen på Skansen. Bland alla de musiker hon sjungit tillsammans med kan nämnas Arne Domnérus, Putte Wickman, Bernt Rosengren, Nisse Sandström och Magnus Lindgren.

 

I våras släppte Carin sin tredje egna cd. Songs that we all recognize (Prophone) är titeln och medspelarna Jan Lundgren, piano, Mattias Welin, bas och Daniel Fredriksson, trummor. Just den konstellationen gjorde också i höstas spelningar i mellan- och sydsverige, en turné som fick en fortsättning i januari-februari med 10-talet klubbframträdanden i Norrland och endagsfestivalen Festijazz i Västerås.

 

– Vårt program just nu bygger förstås till stor del på innehållet från senaste skivan, berättar Carin. Vilket då innebär att de klassiska melodierna ur den amerikanska sångboken blandas upp med en del egna originalkompositioner. Jag försöker hela tiden hitta rätt mix och variation.     

 

Hur ser det då ut hemma i Carin Lundins byrålådor. Ligger där massor av ”osjungna” egna melodier?   

– Nej, faktiskt inte. Jag tycker det är kul att skriva, men gör det sällan spontant. Däremot känns det naturligt inför olika projekt, som när en ny skivinspelning är på gång.

 

Förvaltar arvet efter Monica

Carins första egna cd From down to dusk (Prophone) kom 1997 och uppföljaren Babble (Sittel) tre år senare. Sedan dröjde det alltså ytterligare fem år till Songs that we all recognize. Hur långt framåt ser du när det gäller den egna skivutgivningen?

– Jag vill verkligen inte att det dröjer ytterligare fem år tills det är dags att släppa nästa skiva. Men det är ju mycket som avgör, som intresset från skivbolaget. Men framför allt måste man ha en bärbar idé. Det som lockar, men hittills mest i tankarna, är att göra något på svenska. Jag har i höst prövat på scenen med några inslag ur Monica Zetterlunds och Lill Lindfors repertoarer och det har känts bra.        

– Rigmor Gustafsson, Lina Nyberg, Jeanette Lindström, Sofia Pettersson och jag gjorde också i augusti på Fasching en konsert till Monica Zetterlunds minne. Tidigare var det knappast någon som vågade ta upp hennes repertoar eftersom hon gjort allt så personligt och närmast definitivt. Men nu  känns det som om vi bör förvalta arvet efter Monica. Men förstås på vårt sätt.    

 

Festivaltur i sommar?

Säger alltså Carin Lundin, som är sin egen manager. Vilket innebär att en stor del av hennes dagliga tid går åt till att skicka ut skivor och information samt följa upp med kontakter med alla tänkbara jazzarrangörer. När Dig får tag i Carin är det främst sommarens festivaler som står på det framåtriktade arbetsschemat.

 

– Med tanke på uppmärksamheten och alla fina recensioner för senaste skivan tycker jag att det finns anledning att hoppas på att det är min tur i sommar!       

Gunnar Holmberg

(Artikeln publicerad i DIG nr 1/2006)


 

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar




Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.



Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Fredrik Norén, tp.SJO

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek