JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Daniel Karlsson. DIG Jazz har lyssnat på skivor med pianisten Daniel Karlsson

Pianisten Daniel Karllsson. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz©

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Putte Wickman

Arne Domnérus


Harry Arnold

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Skivnyheter

Mer än 700 recensioner.

a med DIG-betyg.

Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz


Diggat

på skiva

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Jacib Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket



Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek

Daniel Karlsson:

Pianoprofil som

stöttar och inspirerar

Daniel Karlsson hör sedan slutet av 90-talet till våra mest efterfrågade och uppskattade pianister. Efter att ha uppmärksammats i olika grupper och sammanhang, bland annat med Oddjob och som stöd och inspiration för flera sångerskor, utsågs han att under eget namn spela in 2005 års Jazz-i-Sverigeskiva.

Recensioner av aktuella skivor med Daniel Karlsson

 

Det var hösten 1971 tidningen Orkester Journalen (OJ) och Rikskonserter för första gången bjöd in till en omröstning,  där vinnaren fick möjlighet att spela in årets Jazz  i Sverigeskiva. Förutsättningen var att gruppen eller huvudsolisten inte tidigare spelat in en egen skiva.

 

Den första vinnaren blev gruppen Sevda, med bland annat den trumpetaren Muffy Falay. Den senaste var saxofonisten Fredrik Ljungkvist med sin YanKan 12345.

 

2005 års  Jazz i Sverigeartist är pianisten Daniel Karlsson, som sedan slutet av 90-talet hör till våra mest hyllade och efterfrågade pianister. Liksom så många andra av dagens främsta  musiker ur den yngre generationen har han fått en del av sin jazzuppfostran i trumslagaren Fredrik Norén Band. Men långt tidigare hemma i Kristinehamn inledde han sin musikkarriär, som då främst var inriktad på rock och funk. Han ledde också en tid en funkgrupp med namnet Headache, som förstås inspirerats  av Herbie Hancocks  Headhunters.

 

Grammis med Oddjob

Efter flytt till Stockholm och studier på Musikhögskolan har Daniel spelat i massor av olika sammanhang, bland annat stöttar och inspirerar han ofta sångerskor som Rigmor Gustafsson, Viktoria Tolstoy och Lisa Nilsson. Men framför allt har han uppmärksammats för sitt spel i gruppen Oddjob,  som tog hem 2002 års jazz-Grammis med sin debutskiva (Amigo). Förra året kom sedan Oddjobs  uppföljare Koyo (Amigo).

 

Jazz i Sverigeutmärkelsen 2005 innebär dock att Daniel får göra sin första egna skiva. Inspelningen  skall göras vecka 3, så när  DIG får tag i honom håller han fortfarande på att skriva på musiken.  Men du har väl ändå klart för dig vilka som bli dina medmusikanter ?

– Ja, inte riktigt, erkänner Daniel. Men klart är jag kommer att använda mig av de två trumslagarna Jon Fält och Jan Robertsson, trumpetaren Magnus Broo och basisten Christan Spering.  Vad gäller inriktningen blir utgångs punkten akustiskt och mycket improvisation. Däremot blir det inte rena jazzlåtar  med ”walking” rytm. Men vi får väl se vad som händer i studion.

 

Daniel Karlssons Jazz i Sverigeskiva släpps under våren och sedan följer i höst en  turné med gruppen i Rikskonserters regi. DIG-recension

Gunnar Holmberg

(Artikel från DIG Jazz 1/2005)


Danil Karsson tilldeldes 2014 Bert Levinstipendiet på 75 000 kronor och det med motiveringen att han " Är en fantom på sitt instrument. Han förgyller Oddjob, den egna trion och hela den stora mängd andra sammanhang där han figurerar, med sitt obehindrade, lekfulla och kreativa spel. Ständigt med sin sällsamma, sällsynta talang, sina stora öron, total närvaro och ett leende på läpparna.#

Daniel Karlsson Trio tog såväl hem Grammis som Orkesterjournalens Gyllene Skiva med "Fusion for Fish". DIG-recension nedan

DIG Jazz recenserar skivor md Daniel Karlsson
Homogen trio med stark
identitet och övertygelse
Daniel Karlsson Trio

Ding Dong
(Brus & Knaster/Playground)

Pianisten och keyboardspelaren Daniel Karlssons trio släpper här sin fjärde platta. Det är en ytterst homogen grupp med en stark identitet och övertygelse i sitt agerande. Konceptet med strikta partier varvas med lössläppta solistiska utvikelser där gruppen tar tillvara musikernas olika uttryckssätt. Det okonventionella spelet, med en egen klangbild, skapar en musik som visar att gruppen är en självklar kandidat för att kliva upp pålandets pianopall. Det börjar bli trångt på den pallen med alla de fina trios som vårt land kan stoltsera med.

Daniel är en mästare på att bygga upp soundvarianter. Han är inte enbart enfantasirik pianist. Suveränt mixar han fram ljudbilder som ger musiken en karaktär. Utmärkt komplement formas av basisten och cellisten Christian Spering och trumslagaren/percussionisten Fredrik Rundqvist som är en snabbreflekterande musiker med känsla och öra för stämningslägen. Hans far pianisten Gösta var en direktinsprutande mentor.

All musik är skriven av Daniel. Bland de sex melodierna lyfter jag gärna fram Spyder’s Mam och A Man And His Umbrella. Men det finns mera att rikta öronen emot.
Göran Olson


Suggestiv och finurlig

klubbjazz för morgondagen... 
Daniel Karlsson Trio

Fusion for Fish
(Brus & Knaster/Playground)

...och vackert, intimt duospel 
Daniel Karlsson & Thomas Markusson
Duo

(Brus & Knaster/Playground)


Det finns förvisso mer än en handfull utmärkta svenska jazzpianister, men efter Esbjörn Svenssons bortgång är det tveksamt om någon fått fokus riktat mot sig i högre grad än den värmlandsfödde pianisten och kompositören Daniel Karlsson.

Vid sidan av att ha kunnat höras med bland andra sångerskorna Viktoria Tolstoy, Lisa Nilsson, Rigmor Gustafsson och Jeanette Lindström är det framför allt hans spel  med gruppen Oddjob som utgjort grogrunden för den form av jazz Daniel Karlssons utvecklat på de skivor han gett ut i eget namn.

Efter att blivit utsedd till 2005 års Jazz i Sverige-artist skivdebuterade han samma år med sextettalbumet Pan-Pan (Caprice), där medspelarna var Magnus Broo,  Per Texas Johansson, Christian Spering, Jon Fält och Janne Robertson.

Den uppmärksamhet Pan-Pan fick var dock ingenting i jämförelse med de översvallande positiva omdömen som förra årets förträffliga trioalbum Das Taxibåt (Brus & Knaster) inbringade. Tillsammans med basisten Kristian Lind och trumslagaren Fredrik Rundquist levererade Daniel Karlsson musik som på sätt och vis fungerade som ett koncentrat av Oddjobs groove och puls, men också var en naturlig fortsättning på Esbjörn Svenssokonsens genreöverskridande tonspråk.

Trions nya album Fusion for Fish är en logisk efterföljare till Das Taxibåt, och innehåller nio nyansrika och luftigt rytmiska kompositioner av Daniel Karlsson och där det tajta samspelet skickar tydliga hälsningar till e.s.t.  Musiken är närmast genomgående suggestivt pockande, med finurliga melodier som slingrar och vindlar sig fram i kalejdoskopiska mönster .

Den klubbjazz för morgondagen som här exemplifieras tydligt av låtar som Cousin Cuisine och titelspåret balanseras perfekt mot den återhållsamt lyriska Route 222 och den härligt gungande Mrs Mermaid, som är ett av två spår här med lysande gästspel från gitarristen Andreas Hourdakis.

Daniel Karlssons duoalbum med basisten Thomas Markusson är av en helt annan karaktär, och håller sig närmare en mer klassisk jazztradition även om innehållet uteslutande består av originalmaterial – sju låtar skrivna av Karlsson och fyra av Markusson.

Göteborgsbasisten Markusson spel med Walter Langs respektive Daniel Fredars pianotrio liksom med pianisten Lars-Erik Norrström i kvintetten Corpo ger honom utmärkt grund också för det intima sampelet med Daniel Karlsson här, som utmynnar i lågmäld och vacker musik med en stark lyrisk ådra och som inte sällan är bärare av ett sublimt vemod.  Låttitlar som Popsnöret, Psalmen och Psaltaren  säger dock inte riktigt hela sanningen om innehållet.
Peter B
ornemar   


Daniel Karlsson är hela

tiden en skapande kraft

Kiosk

Karl-Martin Almqvist, Daniel Karlsson,

Christian Spering, Peter Danemo

(Brus & Knaster/Playground Music)

Kiosk har den traditionella sammansättningen jazzkvartett där Almqvist/Sperings instrument fått sällskap med Daniel Karlssons piano och Peter Danemos trummor. Även här är det kreativitet som gäller till spel där Karlssons piano är godbiten i många av skivans tio titlar, alla även här komponerade inom gruppen.


Mycket av musiken har lyriskt mollstämd prägel till ensemblespel. En prägel som luckras upp i solopartier där jag vill framhålla Daniel Karlsson som hela tiden är en skapande kraft. Stundtals i korta ögonblick i inledning och slut påminnande i tonföljd vad Lenny Tristano gjorde på sin tid. Visst, jag skall inte förringa övrigas prestationer som givetvis också de presterar taggat utmärkt spel och är i hög grad bidragande till en givande lyssnarstund. För min del som allra bäst i Veryvell, Muskö Fire, samt avslutande långa Velvet, högst intressant både till spel och som komposition.

Thord Ehnberg


En taxibåttur som blir en

fräsch och stimulerande upplevelse

Daniel Karlsson Trio           

Das Taxibåt
(Brus & Knaster/Playground)


Pianisten och här även organisten Daniel Karlsson med trio begår nu skivdebut. En debut som speglar Daniels närhet till den stockholmska skärgårdens lockelser. Han är utöver en ytterst hörvärd pianist även verksam som taxibåtsskeppare. Det har lett till att skivan är inspelad i vintras på Runmarö i Stockholms arkipelag.

All musik är komponerad av Daniel och arrangemangen är kollektivt gjorda där närheten till skärgården märks redan i första melodin Das Taxibåt. Ljudet från en skeppsklocka lockar till ombordstigande för en stimulerande tur.

Resan blir en fräsch upplevelse. Med är basisten Kristian Lind och trumslagaren Fredrik Rundqvist som embarkerat Daniels båt Bellona. Musiken kryssar sig fram på utprickade och svårnavigerade farvatten med en stor portion av nyfikenhet i kompassnålen. Spelarnas fantasi och okonventionella grepp är något som gör skivan intressant och tilltalande.

På lugnt vatten hamnar man i Bobo’s Temptation där eftertanken känns starkt och övertygande. Daniels skira anslag ger stor behållning som kompletteras med små accentueringar från bas och trummor. Är stycket en hyllning till Bobo Stenson kan man fråga sig? I Sergio Giorgini och det stundtals gospelbefryntade Christney’s Bass Lesson får Kristians bas väldisponerat utrymme med eller utan stråke. Daniel lägger geniala accentueringarna i det förstnämnda numret. Här svarar Fredrik för ett mycket inspirerande och effektfullt fritt utspel.
Trions lyriska känsla kommer fram i den fagra Safir. Överhuvudtaget ger musikerna genomgående ett intryck av att vara på samma lekfyllda gata. Det är lätt att ta till sig deras dagsfärska spirituella infall som andas morgonluft.
Göran Olson 

Förankrat i traditionren men

ändå obundet och totalt dammfritt

Daniel Karlsson

Pan-Pan

(Caprice)

 

Daniel Karlsson är ett av vårt lands häftigaste, unga pianolejon. Han har på något sätt smugit sig upp till toppen, där han idag är minst sagt etablerad. Men han har inte ”fjäskat” sig fram till sin position. Istället har han, som så många andra, unga, moderna begåvningar tagit vägen via Musikhögskola och Fredrik Norén Band, det senare en institution som också har blivit någon slags högskola för de mest begåvade. På sistone har vi hört honom med, till exempel, Oddjob och på Andreas Petterssons rosade Gullin-cd.

 

Daniel har valts ut av Rikskonserter och Caprice att göra årets Jazz i Sverigeskiva, vilket alltså är ”Pan-Pan”. Runt sig har han samlat några likasinnade, trumpetaren Magnus Broo och saxofonisten Per ”Texas” Johansson, två musikanter som heller aldrig väljer att följa minsta motståndets lag. Ett steg bakom återfinns alltid lika briljante basisten Christian Spering och de bägge trumspelarna Jon Fält och Janne Robertsson. Vitsen med två trummisar är att ge musiken extra rytmisk vitalitet.

 

Samtliga kompositioner och arrangemang på skivan är skrivna av Karlsson. Han är själv centralfigur, navet kring vilket allt kretsar. Musiken är omväxlande, ofta överraskande och lämnar massor av utrymme för personliga betraktelser och utflykter. Den är något så när förankrad i traditionen men är ändå obunden och totalt dammfri.

Jan Olsson  

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR